Kuvassa mikrofoni
Tiedeliiton Edistys-Podcast -sarjan kolmannessa jaksossa: Irrallisten kielten opiskelusta monikielisyyden oppimiseen Taina Saarinen ja Peppi Taalas keskustelevat viestintä- ja kieliosaamisesta ja sen merkityksestä.
Kuvassa mikrofoni
Taina Saarisen vieraana on akatemiatutkija Johanna Ennser-Kananen, itävaltalais-amerikkalais-suomalainen monikielinen monikielisyyden tutkija Jyväskylän yliopiston kieli- ja viestintätieteiden laitokselta.
Taina ja Johanna keskustelevat mm. monikielisyydestä, yliopistosta monikielisenä yhteisönä, kielten oppimisesta ja opiskelusta, ja yliopistojen kansainvälisyydestä.

Syskyn–punaisetlehdet
Aika: maanantai 29.11.2021 kello 18.00 syyskokous, kello 17.00 keskustelutilaisuus
Paikka: Maaseudun Sivistysliiton neuvottelutila, osoitteessa, Eerikinkatu 28, 5. krs, Helsinki.
Tilaisuuksiin voi osallistua joko paikan päällä tai etäyhteydellä Zoomin kautta.
Kokousta edeltävän (kello 17–18) keskustelutilaisuuden aiheena on Suomalaiset ammattikorkeakoulut tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan kentässä.
Alustuksen pitää etäyhteyden välityksellä Lapin ammattikorkeakoulun rehtori Riitta Rissanen
(alustus etänä Zoomin kautta)

Edistyksen Päivien 2021 logo
Pandemia tietoyhteiskunnassa

Tutkimuksen ja asiantuntijuuden haasteet ja mahdollisuudet

torstaina 21.10.2021 kello 10.00–16.00 Zoom-sovellutuksella

Edistyksen Päivät 2021 -verkkoseminaarissa tarkastellaan monitieteellisesti tutkimustiedon ja asiantuntijuuden roolia pandemian hoidossa. Lisäksi pohditaan, millaisia näkökulmia ja uusia kysymyksenasetteluita pandemia on avannut eri tieteenaloilla.
Kuvassa mikrofoni
Edistys-podcast-sarja pureutuu tiede- ja korkeakoulupolitiikan ajankohtaisiin aiheisiin. Keskustelijoina on eri alojen asiantuntijoita. Sarjan ensimmäisissä lähetyksissä käsitellään korkeakoulun kielikysymystä eri näkökulmista.
Kuunneltavissa osoitteessa: https://soundcloud.com/edistys-podcast/edistys-podcast-jakso-1
Vetoomus

Kehysriihessä suunnitellut opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalan rahoitusleikkaukset iskevät raskaasti tutkimusrahoitukseen. Leikkaukset ovat myös ristiriidassa koulutuspoliittisen selonteon ja julkisen talouden selonteon linjausten kanssa.
Riitta Rissanen
Olen Riitta Rissanen, Tiedeliiton hallituksen jäsen. Oma taustani on ammattikorkeakoulutuksen toimintakentässä jo vuodesta 1992 alkaen, jolloin ammattikorkeakoulujärjestelmää Suomeen aloitettiin rakentamaan. Olen toiminut monipuolissa opetus-, TKI- ja johtotehtävissä ammattikorkeakouluissa sekä ammattikorkeakoulujärjestelmän parissa 25 vuoden aikana, mm. ministeriön työryhmissä, ja kansainvälisissä yhteyksissä. Toimin tällä hetkellä Lapin ammattikorkeakoulun rehtorina ja toimitusjohtajana. Lapin korkeakouluja yhdistää erityisesti arktisuus ja ammattikorkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteinen LUC- strategia2030. Tällä hetkellä toimin myös Suomen Akatemian tutkimusinfrakomitean jäsenenä.
Leksenlehtiä
Kutsu
Edistyksellisen tiedeliitto ry:n sääntömääräiseen vuosikokoukseen ja keskustelutilaisuuteen
Aika: maanantai 26.4.2021 klo 17.00 keskustelutilaisuus ja klo 18.15 vuosikokous
Paikka: Maaseudun Sivistysliiton neuvottelutila, Eerikinkatu 28, 5.krs, 00180 Helsinki.
Vuosikokouksessa käsitellään sääntömääräiset asiat sekä päätetään liiton sääntöjen muuttamisesta.

Koronarajoitusten vuoksi kokoukseen on mahdollista osallistua etäyhteydellä (Zooomin kautta).
Taina Saarinen
Olen Taina Saarinen, Tiedeliiton useampivuotinen hallituksen jäsen. Humanisti -yhteiskuntatieteilijänä olen jo opiskeluajoista asti ollut kiinnostunut korkeakoulutuksesta ja korkeakoulupolitiikasta, ja sitä kautta tullut mukaan myös Tiedeliiton toimintaan. Tällä hetkellä olen korkeakoulututkimuksen tutkimusprofessori Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa, mutta olen aiemmin toiminut myös kielipolitiikan ja kielikoulutuspolitiikan tutkijana.
Varapuheenjohtaja_Kyösti_Oikarinen
Olen Kyösti Oikarinen ja Tiedeliiton pitkäaikainen jäsen Oulusta. Hallituksessa ja sen varapuheenjohtajana olen ollut jo yli 10 vuotta. Koulutukseltani olen hammaslääkäri ja työurani tein pääasiassa yliopistossa. Toimin pitkään suu- ja leukakirurgian professorina ja viimeisenä tehtävänäni oli olla Oulun lääketieteellisen tiedekunnan dekaani. Muutaman jakson olen ollut tutkijana ja kouluttajana ulkomailla mm. Saksassa ja Kuwaitissa.