Kirjoitustyöpaja 13.11. 2023

Roikkuuko pöytälaatikossa keskeneräinen artikkeli? Onko sinulla käsikirjoitus, joka on juuttunut paikoilleen? Tarvitsetko kirjoitusvalmennusta ja kommentointia? Haluatko kirjoittaa tieteeseen, tieteen tekemiseen ja tiedepolitiikkaan liittyvistä aiheista? Tule Tiedepolitiikka-lehden kirjoituskouluun!

Tarjoamme yhden päivän kestävän työpajan ja henkilökohtaisen kommentoinnin. Vastineeksi pyydämme, että tarjoat artikkeliasi ensisijaisesti Tiedepolitiikka-lehteen. Emme voi taata julkaisemista, mutta voimme taata hyvän palautteen ja ehdotukset, joilla artikkelisi etenee.

Työpaja pidetään verkkovälitteisesti ma 13.11.2023 kello 10–16. Työpajan vetää FT Melina Aarnikoivu. Sitovat ilmoittautumiset toimisto@tiedeliitto.net ma 6.11.2023 mennessä. Kirjoitustyöpajaan voidaan ottaa enintään 10 henkilöä. Lisätietoa melina.aarnikoivu@gmail.com.

Työpajan ohjelma:

10:00-11:30 Sessio 1: Päivän ensimmäisessä sessiossa tapaamme aluksi Tiedepolitiikka-lehden päätoimittajat, jonka jälkeen keskustelemme seuraavista kysymyksistä: Mistä tunnistaa ”hyvän tieteellisen artikkelin”? Mikä on tieteellisen artikkelin tarkoitus? Miten voimme kirjoittajina ottaa lehden lukijakunnan paremmin huomioon? Miten käsitellä vertaisarvioijien (toisinaan ristiriitaisia) palautteita?

11:30-12:30 Lounastauko

12:30-14:00 Sessio 2: Toisessa sessiossa keskitymme tekstin rakenteeseen ja selkeyteen. Sessio sisältää useita pienempiä, kolmen hengen ryhmissä tehtäviä harjoituksia, joissa pääsemme tarkastelemaan osallistujien työn alla olevia tekstejä sekä kappale- että lausetasolla.

14:00-14:30 Kahvitauko

14:30-16:00 Sessio 3: Työpajan viimeisessä sessiossa käymme läpi kirjoitusprosessia eri näkökulmista. Millaisia tunteita kirjoittamiseen liittyy? Miten saada tekstiä aikaan, vaikka aikaa ei näennäisesti koskaan olisi? Miten luoda itselle säännöllinen kirjoitusrutiini?