Koulutus integraation välineenä -seminaari

Maanantaina 25.4.2022 klo 13.00–15.00, Turun kaupunginkirjasto, Studio, Linnankatu 2, Turku.

Seminaaria voi seurata paikan päältä tai etänä.
Pyydämme ilmoittautumiset etukäteen 20.4. mennessä sähköpostilla: toimisto@tiedeliitto.net sekä tilaisuuteen Turun kaupungin kirjastossa osallistuvilta (kahvitarjoilu) että verkkovälitteisesti osallistuvilta (linkki lähetetään ilmoittautumisen perusteella)
Tilaisuus on avoin kaikille asiasta kiinnostuneille.

Tiede- ja korkeakoulupoliittista keskustelua edistävä Edistyksellinen tiedeliitto ry juhlistaa 50 vuotta jatkunutta toimintaansa valtakunnallisella ja eri korkeakoulupaikkakunnilla järjestettävillä seminaareilla. Liiton keskeisiä toimintamuotoja ovat vuosittain järjestettävät Edistyksen Päivät ja Tiedepolitiikka-lehden julkaiseminen.

Turussa järjestettävässä seminaarissa tarkastellaan, miten voisimme aikaisempaa paremmin käyttää koulutusta välineen integroitua suomalaiseen yhteiskuntaan. Parhaimmillaan koulutus voi edistää ei pelkästään koulutettavan yksilön vaan myös hänen perheensä integroitumista yhteiskuntaan ja sillä tavoin vähentää syrjäytymistä.

Tervetuloa!

13.00 Avaus: rehtori emeritus Kalervo Väänänen

Muuttoliikkeet Suomessa – historiallisia jatkumoja ja ajankohtaisia ilmiöitä
  Johtaja Saara Pellander, Siirtolaisinstituutti

Koulu integraation toteuttajana – Lasten oikeus oppimiseen
  Professori Elina Pirjatanniemi, Åbo Akademi
  Rehtori Vesa Valkila, Turun yliopiston normaalikoulu

Käytännön kokemuksia – Työperäisen maahanmuuton kuva
  Kaupunginjohtaja Mikaela Björklund, Närpiö

14.00 Kahvitauko

14.15 – 15.00 Paneelikeskustelu: Koulutus integraation välineenä
Keskustelijat:
•       pormestari Minna Arve
•       opetusministeri Li Andersson
•       erityisopettaja Perttu Helin
•       perhe- ja peruspalveluministeri Aki Lindén
•       tulkki Roda Hassan
•       kansanedustaja Ville Tavio

Puheenjohtajat: Åbo Akademi entinen hallintojohtaja Ulla Achrén ja Turun yliopiston rehtori emeritus Kalervo Väänänen.

Seminaarin järjestää Edistyksellinen tiedeliitto – Progressiva vetenskapsförbundet rf
Seminaarin Twitter-tunniste: #Tiedeliitto50

Tiedeliitto.logo