Tiedepolitiikka 3/2011

Koulutuksen monet tasot

Jokaiselle on selvää, että koulutuksella on monta tasoa jo oman kansallisen koulutusjärjestelmämme sisällä. Aikojen saatossa koulutusjärjestelmä myös elää yhteiskunnan muutoksen mukana – jopa sen tasojen määrä ja suhteet saattavat muuttua jonkin verran. Itse olen koulujärjestelmän koekaniinina ollut monissa elämäni vaiheissa. Neljän kansakouluvuoden jälkeen siirryin kunnalliseen kokeilukeskikouluun, josta peruskoulun yläasteen kautta yksityiseen lukioon. Yliopistossa suoritin tutkinnon vanhalla arvosanarakenteella ja ensimmäisessä työssäni suunnittelin uutta opintoviikoista rakentuvaa koulutusohjelmaa yhteen suomalaiseen yliopistoon omalle koulutusalalleni.

Tänä päivänä koulutus on myös hyvin kansainvälinen ilmiö, mistä on havaintoja myös omassa kansallisessa koulutusjärjestelmässämme. Suomalainen koulutusjärjestelmä on erittäin hyvin tunnettu maailmalla kiitos hyvän menestyksemme kansainvälisessä OECD:n toteuttamassa Pisa-tutkimuksessa, jossa mitataan ja vertaillaan 15-vuotiaiden koulutaitoja OECD:n jäsenmaissa. Koulutuksen kansainvälisyys ilmentyy myös Euroopassa korkeakoulutusta koskevana Bologna-prosessiksi kutsuttuna vuodelta 1999 peräisin olevana ohjelmajulistuksena, jonka tavoitteena on luoda yhtenäinen eurooppalainen korkeakoulutusalue. Tässä kansainvälisessä keskustelussa korkeakoulutusta tarkastellaan eurooppalaisena välineenä kilpailussa muiden maanosien kanssa.
Koulutus on siis tänä päivänä hyvin monitasoinen ilmiökenttä, jota koskien julkaistaan OECD:n toimesta myös kattavaa Education at a Glance tilastojulkaisua, jossa OECD:n jäsenmaiden koulutusjärjestelmiä verrataan monien eri ulottuvuuksien suhteen. Koulutuksen eri tasojen yksiköitä ja rakenteita myös arvioidaan monin eri tavoin sekä kansallisella että kansainvälisellä tasolla. Koulutus nähdään keskeisenä tekijänä talouden toiminnan kannalta. Sillä on merkitystä talouksien kansainvälisessä kilpailussa ja koulutus on myös yksilötason selviämisen ja menestyksen elinehto ympäri maailmaa lähes poikkeuksetta. Mitä tulee Suomeen, voidaan sanoa, että maamme kulttuuri-ilmasto on erittäin koulutusmyönteinen. Meillä vallitsee myös vahva usko koulutuksen avulla saavutettavaan menestykseen elämässä.

Koulutus siis yhdistetään tietyllä tavalla niin yksilö- kuin järjestelmätasollakin suurempaan hyvinvointiin tai ainakin mahdollisuuteen sen saavuttamiseen. Suomalaisen koulutuksen yksi kansainvälinen erityispiirre on vahva käsitys sen maksuttomuudesta läpi koko koulutusjärjestelmän. Erityisen kuumaksi perunaksi koulutuksen maksuttomuus on noussut ylimmällä tasolla eli korkeakoulutuksessa. Maailmalla maksullista koulutusta löytyy kaikilta koulutuksen tasoilta ja jonkin verran meillä Suomessakin maksullisia vaihtoehtoja on tarjolla, mutta pääsääntöisesti koulutusjärjestelmämme on käyttäjälleen maksuton kaikilla tasoilla.

Koulutusjärjestelmämme saavuttamista hyvistä vertailutuloksista huolimatta järjestelmän eri tasoilla on myös omat kipupisteensä. Alimmilla tasoilla kysymys on esimerkiksi lasten huonosta viihtymisestä koulussa. Tämän ilmiön piirteitä ovat koulukiusaamisen eri muodot ja traagisimpana ääripäänä meilläkin ilmenneet koulusurmat. Koulun sanotaan kohtelevan myös sukupuolia eriarvoisesti siten, että se näyttää eri tasoilla suosivan tyttöjä poikien kustannuksella. Korkea-asteella koulutuksen ongelmana on joillain aloilla suuri keskeyttäneiden määrä ja yleisempänä ongelmana pitkät valmistumisajat ja suhteellisen myöhäinen työelämään siirtymisen ikä.

Koulutusjärjestelmämme ei siis suinkaan ole ongelmaton. Sitä ei myöskään ole koulutuksen ja sen tulosten kansainvälinen vertailu. Tästä esimerkkinä ovat viimeisen vuosikymmenen aikana yleistyneet erilaiset kansainväliset rankinglistat, joissa erityisesti yliopistoja on asetettu globaalisti paremmuusjärjestykseen. Listat osoittavat ehkä parhaiten kansainvälisen ja tieteenalarajat ylittävän vertailun ongelmallisuuden. Kansallisesti vastaavaa vertailua on pyritty tekemään esimerkiksi lukioiden välillä. Suomalaisen korkeakoulutuksen polttava ongelma verraten myöhäisen työelämään siirtymisen ja korkean valmistumisiän suhteen ei sekään ole yksinkertainen ilmiö vertailun kannalta. Opintojen kestoon vaikuttaa koulutuksen rakenteen ja sisällön ohella myös opiskelijoiden toimeentulo. Opintososiaalisten tekijöiden vertailu eri maiden välillä taas ei ole yksityiskohtaisesti mahdollista ainakaan helposti ja yksiselitteisesti. Meillä opiskelijat myös ovat opintojensa ohella mukana työelämässä. He hankkivat siellä työmarkkinoiden arvostamaa työelämäosaamista ja varsin usein myös omaan koulutusalaansa liittyvissä tehtävissä. Tutkimusten mukaan taas nuorina valmistuvat eurooppalaiset kollegat siirtyvät huomattavasti kokemattomampina työelämään työnantajien jatkokoulutettaviksi ja työelämään perehdytettäviksi.

Tämän lehden sivuilla koulutuksen alimmalle tasolle kohdentuu Hanna Vilkan ja Eija Syrjäläisen artikkeli, jossa käsitellään sukupuolen ja temperamentin merkitystä koulun toimintakulttuurissa. Kuten edellä jo totesin, koulujärjestelmämme yksi ongelma on sukupuolten väliset menestyserot koulutuksen eri tasoilla. Sukupuoli on myös yksi keskeinen tekijä lapsen kasvaessa ja vahvistaessa omaa identiteettiään ihmisenä. Sukupuolen ja siihen liittyvien ongelmien ja erilaisuuden kohtaaminen ja huomioon ottaminen on Vilkan ja Syrjäläisen mukaan vaikea kysymys koulun arkipäiväisessä toiminnassa ja haaste myös opettajantyölle.

Kuten ehkä Tiedepolitiikka -nimiselle lehdelle sopii, pääpaino sisällössä on ylempiä koulutuksen tasoja koskevissa kysymyksissä. Näitä koulutuksen ylempiä tasoja tarkastellaan myös joissain arvioinnin kohteena olevissa kirjoissa, kuten Sakari Aholan arvioimassa teoksessa ”Vastaako koulutus muutoksen huutoon”. Anu Lyytisen lectio käsittelee ammattikorkeakouluja osana alueellista innovaatiojärjestelmää, mikä oli hänen väitöskirjansa kohteena.

Anu Lyytinen
kumppaneineen tarkastelee artikkelissaan suomalaisen yliopistolaitoksen muutoksia erityisenä kohteenaan tutkimustoimintaa koskevat muutokset. Tutkimus liittyy Tampereen yliopiston Tieteen-, teknologian- ja innovaatiotutkimuksen yksikkö, TaSTIn pidempiaikaiseen tutkimusperinteeseen, jossa on käsitelty suomalaisen tutkimuksen muutosilmiöitä laajoihin empiirisiin aineistoihin pohjautuen. Kun suomalainen tutkimusrahoitus muuttui 1990-luvun laman seurauksena monilähteiseksi ja suurelta osin kilpailuperustaiseksi, on sen seurauksena tapahtunut esimerkiksi tutkimustyön ja –työntekijöiden määrällinen kasvu. Artikkelissa paneudutaan erityisesti tutkimusyksikkötasolla havaittaviin muutoksiin. Tutkimustyön ongelmia tarkastelee myös Ilkka Armisen artikkeli, jossa pohdinnan kohteena on tieteen itseisarvon ja sovellusten arvon välinen painotuksen suhde. Arminen käyttää performatiivisten konfliktien käsitettä tämän kysymyksen analysointiin. Hän nostaa myös esiin joitakin keskeisiä kansainvälisiä näkemyksiä tiedon tuotannon muutosta koskien. Tutkimustyön tekemistä käsittelee myös Mikko Raskin arvio tieteellistä tutkimusta urana käsittelevästä Finlay MacRitchien teoksesta.

Matti Lindberg nostaa omassa artikkelissaan esiin ajankohtaisia kysymyksiä koulutuksen kansainväliseen tasoon liittyen. Hän pohtii sekä suomalaisia että eurooppalaisia näkökulmia liittyen koulutusvientiin ja koulutukseen kytkeytyvään työvoiman liikkuvuuteen, joka on yksi Euroopan unionin perusperiaatteista. Koulutusvientihän on kysymys, joka on noussut voimakkaasti esiin myös suomalaisessa keskustelussa koulutusjärjestelmäämme kohdistuneen kansainvälisen kiinnostuksen kasvun myötä.

Lehdessä on myös koulutukseen ja tutkimukseen liittymätöntä ainesta. Aki-Mauri Huhtinen tarkastelee mielenkiintoisella tavalla keskustelupuheenvuorossaan sodankäynnin sääntöjen muuttumista sotataidon säännöistä sotatieteellisiksi säännöiksi. Keskustelu liittää kysymyksen turvallisuudesta ja turvattomuudesta tietotekniikan käyttöön turvallisuutta uhkaavalla tavalla, jossa näkymättömyys ja toisaalta havaituksi tuleminen nousevat keskeiseen asemaan. Hannu Katajamäki puolestaan nostaa puheenvuorossaan paikallisyhteisöllisyyden suomalaisen yhteiskunnan perinteisenä rakennepiirteenä esiin ja pohtii moniulotteisesti, miten kilpailuvaltio on murtamassa tätä perinnettä. Kehityksen seurauksena on paikallisyhteisöjen orpoontuminen ja kansalaisten maantieteen tappio. Katajamäki näkee paikkaperustaisen politiikan olevan keino nostaa arjen sujuvuuden ensisijaisuus keskeiseen asemaan ja sen taas tienä kansalaisten hyvään elämään ja onneen. Hyvän elämän ja onnen kysymyksiä sivutaan myös Jorma Niemelän kirjoittamassa kirja-arviossa Heikki Hiilamon teoksesta ”Uusi hyvinvointivaltio”. Niemelä pohtii, voisiko Hiilamon sosiaalisten mahdollisuuksien politiikka korvata kokonaan sosiaalisten riskien hoitamiseen pyrkivän politiikan.

Edellä olevaan hyvinvoinnin olemuksen pohdintaan on hyvä liittää kaikille lehden lukijoille tervetulotoivotus Edistyksen Päiville Helsinkiin 14. ja 15. lokakuuta pohtimaan ihmisenä olemisen erilaisia ulottuvuuksia otsikon ”Jumalan kuva vai oman elämänsä sankari” alla.

Tampereella pimenevässä syyskuun illassa 20.9.2011

Kari Kuoppala