« Takaisin
Tiedepolitiikka 3/06
Pääkirjoitus
Suomalaista ruokaa!
Tänä syksynä EU:n presidenttiyden aikana on silmä
kovana seurattu sitä, mitä suomalaiset isännät vierailleen
tarjoavat. Ruokaan on kiinnitetty ennen näkemätöntä
huomiota niin sanotussa yleisessä Suomi-kuvaan liittyvässä
keskustelussa. Kotoperäinen ruoka nousi puheenaiheeksi noin vuosi
sitten, kun korkeat valtionpäämiehet Berlusconi ja Chirac pohtivat
ääneen suomalaisia ruoka-muistojaan. Kommentit osuivat naulan
kantaan. Lisäksi, aiheesta on helppoa keskustella – meillä
kaikilla on ruokaan ja ruokailuun liittyvää omapohjaista kokemusta.
Ruoan valmistaminen on universaalia ja yhdistää ihmisiä
kaikkialla maailmassa. Aterian valmistamiseen ja syömiseen liittyvät
tavat kuuluvat kulttuurihistorian vanhoihin kerrostumiin. Syöminen
on samalla kertaa intiimiä ja yleistä. Ruokaan liittyvät
tottumukset ovat luonteeltaan konservatiivisia. Kun makuun kerran päästään,
maistuu se hyvältä elämän loppuun saakka. Ruoka on
kuin silta tai kieli, jonka avulla kommunikoimme. Sen ääressä
voi tuntea syvää vierautta tai suurta solidaarisuutta.
Viime vuoden aikana velloneessa ruokakeskustelussa on ollut monia kiinnostavia
piirteitä. Yksimielisyyteen ei ole päästy edes siitä,
mikä ruoka on suomalaisinta. Asia on kiinnostava ja ansaitsee läpivalaisun.
Ruoka ei ole neutraalia. Siihen liittyvä kulttuurinen käsitys
suomalaisuudesta on syntynyt kulttuuristen ja poliittisten prosessien
seurauksena, kuten osaltaan tässä lehdessä Derek Fewsterin
artikkeli osoittaa. Maamme gastronominen omakuva on muodostunut osana
poliittista ja kulttuurista suomalaisuuden rakentamista. Vaikutteita on
saatu ja haettu idästä ja lännestä. Ruoka muuttui
suomalaiseksi samalla lailla, joilla muukin ”kansallinen”
on lisätty identiteettimme.
Ruoan kansallinen omaleimaisuus, sen suomalaisuus on peräisin samasta
lähteestä kuin muukin eksotiikaksi leimattu kulttuurisamme.
Kun Suomi-kuvaa luodaan ruoan avulla, haetaan syömäkulttuuriin
raaka-aineita joko metsästä, merestä tai Lapin erämaista.
Karhu ja poro, lohi ja lakka on valjastettu suomalaisten raaka-aineiden
kantaäideiksi. Omaleimaisuususkoon on kuulunut maakuntaruokien nostaminen
erityisasemaan. Ilmiö tapahtui aikana, jolloin maakunnat muutoinkin
nostettiin kulttuurimme keskiöön.
Aikamme keskustelu ruoan suomalaisuudesta on vaikeaa, koska sen taustalla
oleva yhteiskunnallinen ja sosiaalinen tilanne on vaikea. Suomi on rajusti
muuttunut viime vuosikymmenten aikana, samoin ovat muuttuneet ruokatottumukset
maatalousvaltaisesta moderniin urbaaniin syömiseen. Muutto kasvukeskuksiin
on sekoittanut alueellisen ruokaperinteen. Kulutuserot ovat tasaantuneet;
samaa ruokaa syödään maan eri osissa, maalla ja kaupungissa.
Uutuuksien jatkuvassa tulvassa perusraaka-aineet, maitotuotteet, peruna
ja leipä, ovat säilyttäneet asemansa. Elintason noustessa
uudet ongelmat ovat ajankohtaisia: niukkuuden aiheuttamat sairaudet ovat
vaihtuneet yliravitsemuksen aiheuttamiin elintasosairauksiin.
Ruoka- ja terveysvalistuksella ja kotitalousopetuksella on Suomessa pitkät
perinteet. Perinteisten ruokatottumusten muuttamisella on kansanterveysajattelussa
olennainen osa. Kaupungistuminen ja elämäntapojen sirpaloituminen
on tuonut uusia sävyjä kotiruoan asemaan. Kotona tehtävän
ruoan ja yhteisten aterioiden määrä on vähentynyt
samalla kun Suomelle tyypillinen koulu- ja työpaikkaruokailu on yleistynyt.
Unelma suomalaisesta ruoasta ja todellinen syömätilanne eivät
aina kohtaa.
Monikulttuurisuus näkyy siinä, miten hyvin vieraan ruokavaikutteet
on omaksuttu osaksi arkipäivän syömistä. Ristiriita
syntyy siitä, että arkiruoka näyttää toiselta
kuin Suomi-kuvan ruokasuomalaisuus. Pizza on korvannut lihakeiton, kebab
ruisleivän, oliiviöljy voin ja riisi perunan.
Vaikutteita on omaksuttu eri suunnilta. Ongelma onkin, miten ruoan ”suomalaisuus”
tänään määritellään. Saako suomalaisinta
ruokaa kotona vai Tasavallan presidentin illallisilla?
Eurovaikuttajat koskettivat tähän kipupisteeseen ja me älähdimme.
Suomalaisena ruokana tarjoillaan edelleen maakunta-, perinne- ym. ruokia
tavalla, jolla ei juuri ole kosketuskohtaa siihen mitä me suomalaiset
arkena syömme. Nykykulinarismimme on epävarma sosiaalisesta
taustastaan. Monissa maissa, kuten Espanjassa, Italiassa, Saksassa, Unkarissa
tai Ruotsissa arvostetaan edelleen talonpoikaista keittiötä.
Tai sitten parhaat tarjottavat ovat siirtyneet säätyjen pöydistä
kaikkien omaisuudeksi. Näin on ollut Ranskassa ja Venäjällä.
Siirtomaatausta leimaa käsityksiä hyvästä ruoasta
esimerkiksi Alankomaissa ja Englannissa.
Ruoka on kytkenyt suomalaiset maaseutuun. Kaupungistuminen ja elämäntapojen
sirpaloituminen ovat jättäneet jälkensä. Kotiruoan
ja yhteisten aterioiden määrä on vähentynyt samalla
kun koulu- ja työpaikkaruokailu on yleistynyt. Elintason noustessa
uudet teemat ovat ajankohtaisia. Niukkuuden aiheuttamat sairaudet ovat
vaihtuneet yliravitsemuksen tuomiin ongelmiin. Funktionaalinen ruis tai
kolesterolia alentava maitotuote ovat suomalaisen tuotekehityksen tuloksia.
Jotain on säilynytkin: me suomalaiset olemme tunnettuja vieraanvaraisuudestamme.
Kun väkeä tulee kylään, pöytään pannaan
parasta. Kahvikutsujen rinnalle on tullut muita nykyelämään
sopivia, usein alkoholin kuorruttamia vieraanvaraisuuden muotoja.
Suomi on kiehtova ruokamaa. Syömäkulttuuristamme on paljon
kerrottavaa, paljon tutkittavaa.
Tähän saakka ruokakentän eri toimijat ovat liikkuneet
erillään toisistaan. Yliopistoilla tutkitaan ravitsemukseen
liittyviä kysymyksiä, kansanterveyden ja lääketieteen
tutkimuksen rahoittajia kiinnostavat omat, terveyteen ja elämäntapoihin
liittyvät erikoiskysymykset. Eri ministeriöt pallottelevat kukin
tahollaan ruoan tuottamisen, markkinoinnin ja kuluttamisen teemakokonaisuuksia.
Kotitalousseurat ja ruokapiirit kukoistavat. Elintarvikkeiden valmistajat,
edunvalvojat ja markkinoijat toimivat omillaan. Keittiömestarit tekevät
tahollaan pr-työtä ja ravintoloissa haetaan suomalaisuusteemoja,
siinä joskus epäonnistuen.
Ruokakeskustelu lainehtii, kysymyksiä on ilmassa. Kun ei saatu eurooppalaista
elintarvikevirastoa, voitaisiin ponnistella kotimaisen ruokakeskuksen
puolesta. Se toimisi ruokatiedon vaalijana ja perinnetiedon keruupisteenä,
informaatiokeskuksena ja edistäisi suomalaisen ruoan vientiä.
Mallia voi ottaa Luston metsämuseosta ja metsätietokeskuksesta,
suomalaisen kirjallisuuden edistämiskeskuksesta ja Heurekasta. Keskuksen
tulee olla paikka, jossa kylläinenkin viihtyy.
Laura Kolbe
päätoimittaja
Takaisin ylös
|