Tiedepolitiikka 2/2011

Tieteen yhteismitallisuus – onko sitä?

Tämänkertaisen lehden teema ei suoraan liity artikkeleihin, jotka tässä lehdessä julkaistaan. Toisaalta lehden artikkelit edustavat tiedettä hyvin erilaisista näkökulmista. Suorin kytkentä teemasta voidaan vetää Jouni Huhtasen tekstiin, jossa hän jäsentää ihmistieteiden ja luonnontieteiden välistä suhdetta tarkastelemalla yhteiskunnallisen kehityksen ja tieteen välisiä kytkentöjä. Yleensä vain ihmistieteisiin liitetään suora yhteys sosiaalisiin muutoksiin, kun taas luonnontieteiden katsotaan tutkivan luonnonlakien mukaisia ilmiöitä ihmisistä pitkälti riippumatta. Kysymys ihmisen ja luonnonilmiöiden tutkimuksellisesta suhteesta jos mikä nostaa esiin myös erilaisten tieteiden väliset erot. Olemme siis peruslähteillä pohdittaessa tieteiden vertailtavuutta vaikkapa niiden tulosten kautta. Tähän tilanneyhteyteen liittyvät monet kitkerät puheenvuorot niin kotimaisista tieteenalojen välisistä tuloksellisuusvertailuista kuin keskustelut kansainvälisistä yliopistojen ranking-listoistakin.

Tieteen ja yhteiskunnan suhteet saavat tuiki erilaisen taustan Tuomas Myllyn artikkelissa, joka pohtii immateriaalioikeuden merkityksen kasvua ja siihen liittyviä voimakkaita taloudellisia intressejä. Immateriaalioikeuksiin liittyy yksi tieteellisen tiedon klassisista perusperiaatteista, julkisuus. Kun tieteellisen tiedon merkitys on kasvanut yhteiskunnan taloudellisen toiminnan ennakkoehtona, on erityisesti taloudellisiin intresseihin välittömästi kytkeytyvän tutkimuksen julkisuudelle haluttu asettaa rajoituksia tekijänoikeuksien ja patenttien muodossa. Myllyn artikkelissa nousee mielenkiintoisella tavalla esiin se, miten puhtaasti juridiselta näyttävän kysymyksen taustalle kytkeytyy mitä moninaisin vyyhti erilaisia taloudellisia ja valtapoliittisia näkökohtia aina maailmanpolitiikan areenoille saakka.

Tieteen yhteiskunnalliset kytkennät nousevat esiin suomalaisessa kontekstissa Hanna Lehtimäen ja Tuomo Peltosen artikkelissa, jossa käsitellään suomalaisen kauppatieteen yliopistollista kehitystä ja erityisesti Helsingin kauppakorkeakoulun asemaa tuon kehityksen jonkinlaisena keskipisteenä. Toimijaverkoston hahmottamiseen perustuva tarkastelu nostaa esiin kauppatiedettä koskevan kehityksen viimeaikaisia piirteitä. Kovin suurta huomiota ei ole saanut osakseen se, että meillä on itsenäisistä kauppakorkeakouluista jäljellä enää vain ruotsinkielinen Hanken. Vaasasta kauppakorkeakoulu katosi sulautumalla osaksi monialaisempaa yliopistoa, Turun kauppakorkeakoulu yhdistettiin Turun yliopistoon ja Helsingin kauppakorkeakoulu osaksi uutta Aalto-yliopistoa. Samanaikaisesti kauppatieteellistä koulutusta on yliopistotasolla lisätty osiksi perinteisiä monialaisia yliopistoja ja teknillistä yliopistokoulutusta. Kauppatieteiden suomalaisessa kehityksessä yhteiskunnallisella muutoksella on oma vahva merkityksensä, kuten Lehtimäki ja Peltonen artikkelissaan tuovat esiin.

Tutkimusta tehdään myös yliopistojen ulkopuolella Suomessa. Tästä mielenkiintoisen kuvan antaa Maria Pietilän artikkeli, jossa käsitellään sektoritutkimuslaitoksia ja erityisesti niiden henkilöstön kehittämistä osana laitosten strategista kehittämistä. Sektoritutkimuslaitosten asemasta osana kansallista innovaatiojärjestelmäämme on keskusteltu viime aikoina monella areenalla. Esillä on ollut myös tutkimuslaitosten tutkijoiden sananvapaus ja tieteellisen mielipiteenilmaisun vapaus eräissä tilanteissa. Sektoritutkimuslaitokset ovat osa valtionhallintoa ja niiden yleinen tavoite on tuottaa tietoa valtionhallinnon tarpeita silmällä pitäen. Niissä tehtävä tutkimus on luonteeltaan ensi sijassa soveltavaa. Toisaalta joiltain osin niissä tehdään myös yliopistojen kanssa päällekkäistä tutkimusta ja sen lisäksi niille saattaa kuulua myös selkeitä viranomaistehtäviä.

Lehden tässä numerossa on myös ilahduttavan monta keskustelupuheenvuoroa, joita julkaisen mielelläni, kunhan ne väljästi kytkeytyvät lehden keskeisiin teema-alueisiin. Tapio Katkon puheenvuoro tutkimussuunnitelmien tilaoptimoinnista rahoitusta haettaessa puuttuu ajankohtaiseen kysymykseen, joka koskettaa tutkijoita tieteenalarajoista riippumatta. Valma Kukko kommentoi paljon huomiota osakseen saanutta Suomen brändiä pohtineen ryhmän raporttia ja Paavo Littow tarkastelee viimeaikaista suomalaista aluekehitystä perinteisen aluepoliittisen kehyksen kautta. Johanna Vuoren lectio puolestaan tuo esiin ajankohtaisia kysymyksiä liittyen ammattikorkeakoulujen johtamisen kehittämiseen.

Edistyksellinen tiedeliitto pyrkii nostamaan Tiedepolitiikka-lehden ohella järjestämissään seminaareissa ja tapahtumissa esiin ajankohtaisia kysymyksiä keskeisiltä yhteiskunnan kehittämisen alueilta. Keväällä vaalien jälkeen Helsingissä järjestettiin seminaarityyppinen keskustelutilaisuus perustutkimuksen asemasta ja tulevaisuudesta. Olen toisaalla lehdessä lyhyesti esitellyt tilaisuudessa pidettyjä alustuksia, joten en käsittele niitä systemaattisesti tässä pääkirjoituksen yhteydessä, mutta otan tämän teeman muuten esille. Vielä 2000-luvun alussa suomalainen innovaatiojärjestelmä oli maailmalla siteerattu malliesimerkki teknologisen kehityksen tukemisesta tutkimustoiminnan ja innovatiivisen kehittämistyön kombinaation avulla. Erityisesti Tekesin toimintaa voidaan pitää tältä osin onnistuneena.

Kansainvälinen arviointiryhmä kuitenkin antoi melko vuolaasti kritiikkiä innovaatiojärjestelmällemme sitä koskevassa arvioinnissa. Yksi kritiikin kohteista oli yliopistojen tutkimusrahoituksen perustuminen käytännössä lähes yksinomaan kilpailtuun ja lyhytjänteiseen rahoitukseen. Huomiota arvioinnissa kiinnitettiin myös sektoritutkimuslaitosten ja yliopistojen epäselvään suhteeseen.

Toinen toukokuussa järjestetyn seminaarin taustalle liittyvä huolta herättänyt arvio nousi esiin Suomen Akatemian raportissa Suomen tieteen tilasta ja tasosta 2009. Siinä todettiin, että suomalaisen tieteen asema maailmalla näytti heikentyneen erityisesti julkaisujen määrällä ja niihin kohdistuneilla viitteillä ilmiötä mitattaessa. Juuri tähän tulokseen toukokuun alun seminaari pyrki kohdistamaan keskeisen huomion. Siitä nousi esiin kysymys Miten turvataan tutkimuksen perusta tulevaisuudessa. Akatemian raportissa esitetty suomalaisen tutkimus- ja innovaatiopolitiikan perusta tuli seminaarissa monissa puheenvuoroissa esiin. Turun yliopiston vararehtori Harri Lönnberg toi selkeästi esiin sen tosiasian, että tiedettä ja tutkimusta on Suomessa tarkasteltu viime vuosikymmeneltä lähtien ensisijassa innovaatiojärjestelmän kehittämisen työkaluna. Tähän on toisena voimakkaana painotuksena liittynyt kilpaillun rahoituksen ensisijaisuus.

Lönnberg kiinnitti mielestäni oivallisesti huomiota siihen, että julkaisut ja viittaukset julkaisuihin ovat tieteen tuloksia, kun taas innovaatiotoiminnan tuloksia mitataan rahallisina hyötyinä. Panostus tutkimus- ja innovaatiotoimintaan ei siis suoranaisesti tuota näitä tieteellisiä tuloksia vaan toivon mukaan taloudellisella menestyksellä mitattavia hyötyjä. Voidaan siis karkeasti ilmaista tutkimus- ja innovaatiopolitiikan tuloksiin liittyen, että sitä saa mitä tilaa. Jos ei tilaa ensisijaisesti tieteellisen toiminnan tuloksia, ei niitä myöskään näytä saavan.

Akatemian raportista löytyy toinenkin huolestuttava piirre, joka mielestäni liittyy osaltaan tieteellisten tulosten notkahdukseen. Tehtyjen tutkimushenkilötyövuosien määrä on kääntynyt laskuun 2000-luvulla. Kilpailtu rahoitus on lyhytjänteistä ja sen seurauksena yliopistoihin on muodostunut suuri lyhytaikaisissa ja jopa osa-aikaisissa työsuhteissa toimiva nuorten projektitutkijoiden joukko, joka vastaa huomattavasta osasta kilpaillulla rahoituksella aikaan saadusta tuotoksesta. Lyhytjänteisissä projekteissa ei määräaikaisissa lyhyissä työsuhteissa tuoteta kansainvälisesti merkittävänä pidettäviä julkaisuja, joita siteerattaisiin runsaasti. Jälleen voi järjestelmän rakenteellisten piirteiden pohjalta sanoa, että sitä saa mitä tilaa.

Suomen Akatemia on tuottanut viime vuoden lopulla myös mielenkiintoisen vertailevan selvityksen Suomen kokoluokkaan kuuluvien eurooppalaisten maiden menestyksestä viimeaikoina kansainvälisessä tieteellisessä kilpailussa. Raportissa on verrattu Suomea Alankomaihin, Irlantiin, Norjaan, Sveitsiin ja Tanskaan. Vertailutietoja on hankittu tutkimusjärjestelmistä, tiedepoliittisista toimenpiteistä ja niiden yhteyksistä tieteellisen tutkimuksen laatuun. Kun tarkastellaan julkisen t & k-rahoituksen jakautumista erilaisille sosio-ekonomisille pääaloille, voidaan todeta, että Suomen ja Irlannin profiilit ovat samankaltaiset, molemmissa resurssien kohdentaminen taloudelliseen kehittämiseen on voimakkaampaa kuin yleiseen yliopistorahoitukseen. Sen sijaan Norjassa, Alankomaissa, Tanskassa sekä erityisesti Sveitsissä yleisen yliopistorahoituksen osuus on suurin rahoituksen kohde. Nobel-palkintoja näistä maista eniten ovat saaneet sveitsiläiset tutkijat.

Raportin perusteella useimmissa maissa korkeakoulusektorin perusrahoitus on hallitsevassa asemassa. Temaattisesti suunnattua rahoitusta on Suomessa muita maita enemmän eli Harri Lönnbergin sanoin Suomessa luotetaan vähiten tieteen itseohjautuvuuteen. Suomessa koulutetaan suhteellisen paljon tohtoreita, mutta tutkijoiden palkkataso on vertailumaita alempi. Tutkimusinfrastruktuurien kehittäminen on useissa muissa maissa Suomea määrätietoisempaa. Edellä esitetyn perusteella voidaan uudelle hallitukselle esittää toivomus, että se tarttuu näihin Suomen tutkimuksen tulevaisuuden kannalta tärkeisiin kysymyksiin asiaan liittyvät faktat toimintansa pohjaksi ottaen. Jos tutkimukselta halutaan kansainvälisesti merkittäviä tuloksia, se myös edellyttää kansainvälisen vertailun kestävää panostusta yliopistojen kehityksen turvaamiseen. Tieteellisesti merkittäviä tuloksia ei saada pelkästään taloudelliseen t & k-toimintaan panostamalla.

Toivotan kaikille lehden lukijoille rentouttavaa ja voimia antavaa kesää niin tämän lehden artikkeleiden kuin muiden kesäaktiviteettien parissa.
Tampereen Hervannassa 22.6.2011

Kari Kuoppala