< Takaisin
Tiedepolitiikka 2/04 Koulu muistojen paikkana – unelma ja todellisuus
Koulu on parhaiten kaikista kansallisista instituutioista säilyttänyt
paikkansa yhteiskunnallisen keskustelun keskiössä. Syykin on
selvä. Me kaikki olemme kouluasiantuntijoita, sillä olemme joutuneet
läpikäymään koulunkäymisen pitkän prosessin.
Eräillä tämä tie yhä jatkuu osana ”elinikäistä
oppimisprosessia”. Omakohtainen kokemus antaa varmuuden puhua koulusta
– ja muistella sitä. Vaikka koulu näyttäytyy älyllisenä
tietotilana, sen suurin kosketuspinta meihin liikkuu emotionaalisella
tasolla. Elämyksellisyys korostuu, sillä koulunkäynti ja
ihmisenä kasvaminen liittyvät yhteen. Kouluaikana tapahtuu siirtymävaihe
lapsuudesta nuoruuteen ja aikuisuuteen. Se tekee koulusta prosessin, joka
jättää vääjäämättömän
jälkensä mentaalihistorialliseen sielunmaisemaamme.
Toistaiseksi kaikki Suomessa ovat olleet yhtä mieltä siitä,
että lasten on lähdettävä koulutielle. Vaihtoehtoisen
oppimisen malleja ei vakavasti edes pohdita. Silti harvoin kuulee kysymyksen:
miksi koulua on käytävä? Koulu on aina yhteiskunnan peili.
Koulun ongelmat ilmentävät yhteiskunnan ongelmia, sen menestys
kertoo jotain yhteisönsä pärjäämisestä.
Tämä suhde näkyy selvästi suomalaisessa koulujärjestelmässä.
Se on viimeisen 150 ajan ollut vahvasti sidoksissa suuriin ideologisiin
ja sosiaalisiin päämääriin. Kasvatuksella on ollut
pienessä maassa suuri tavoite: paremman isänmaan luominen. Kehityksessä
voidaan nähdä neljä vaihetta, ”projektia”.
Ne ovat keskenään lomittuneet, vaikka monet murrosajat ovatkin
kasvaneet reaktiona edellistä kohtaan. Luterilaisen projektin tavoite
oli yhteiskunnallisen vakauden, pysyvyyden ja järjestyksen säilyttäminen.
Porvarillinen projekti 1800-luvulla tavoitteli kansallisvaltion ideaa
ja ihannetta. Sosiaalinen projekti 1900-luvulla koski hyvinvointivaltion
luomista. Eurooppalais-globaali projekti noin vuodesta 1990 lähtien
on koskenut Suomen saattamista eurokuntoon poliittisesti, taloudellisesti
ja kulttuurisesti.
Koulu on paikka, jossa unelmat ja todellisuus kohtaavat. Taannoin eräs tuttava, helsinkiläinen psykoterapeutti, viittasi kotivastaanottonsa sohvaan ja totesi:” Et arvaakaan kuinka monta kansakoulunopettajan jälkeläistä on tuossa istunut ja kyynelehtinyt elämänsä tuskaa ulos”. Huomautus jäi vaivaamaan. Kun ammattikuvaa leimaa velvoittava, elämää suurempi päämäärä, on opettajuuteen ja opettamiseen Suomessa liittynyt paljon kätkettyä ja näkyvää ankaruutta, ahdasmielisyyttä ja ilottomuutta, moraalis-siveellistä paatosta, uusasiallisuutta ja nuhteettomuutta. Vanavedessä mukaan on liukunut aimo annos ikävää kaksinaismoralismia. Ihmiset liikkuvat ja muuttavat, epävarmuus lisääntyy.
Kansalliset identiteetit menettävät merkitystään.
Kotiseutu kulkee mukanamme kaikkialle, verkossa, virtuaaliajassa, reaalitodellisuudessa.
Voidaanko enää edes puhua yhtenäisestä kasvatuksesta
tai oppimistavoitteista, kun maailma on globaalistunut, kulttuurit kaupungistuneet
ja kansalaiset urbanisoituneet. Uskon, että murroksista huolimatta
koulu säilyy instituutiona ja opettajuudelle on tulevaisuudessakin
kysyntää. Koulun käymisen perustehtävänä
tulee edelleenkin olemaan lasten ja nuorten opettaminen tavoille. Koulu
on edelleen paikka, jossa omaksutaan vallitsevan kulttuuri kulloinenkin
tieto-taitotaso, sivistyskäsitys ja arvomaailma. Mistä on hyvä opettaja tehty? Koska itsekin olen opettaja, on kysymys askarruttanut vuosia. Onko olemassa oikotietä ”hyvään opettajuuteen”? Mielestäni sellaista ei ole. Harjoittelukoulusta 1970-luvulla hankkimani 9-vuotinen perusempiria (oppikouluoppilaana) osoitti, että hyvä opettajuus on ihmisen ominaisuus, ei ulkoa opiskeltava taitolaji. Jo luokkahuoneen ovelta oppi näkemään, oliko harjoitteluopettajassa eli auskultantissa riittävästi karismaa, innostusta, säteilyä ja osaamista. Sitä täydensi luonteva ja kunnioittava suhtautuminen oppilaisiin. Teoria ei auttanut, jos asenne oli väärä. ”Huonoja” koeteltiin kovasti, tyttökoulussakin! Suomessa opettajuus nähdään kasvatusteoreettisesta näkökulmasta. Helposti unohtuu, että opettaja ei vain opeta, vaan hän on nuorille myös aikuisen ihmisen esikuva. Me muistamme lämmöllä persoonallisia ja karismaattisia opettajia. Opettaja jäi mieleen, jos hän oli valmis vuorovaikutukseen ja pani itsensä likoon. Tämä lähtökohta on jäänyt koulukeskustelussa taustalle. Nyt korostetaan liikaakin koulun käytännönläheisiä, ”hyödyllisiä” tavoitteita. Ihminen ja ihmisyys unohtuvat.
|